zaterdag 29 augustus 2009

nieuwe kinderbijbels

woensdag stonden in de bijlage van het Nederlands Dagblad 2 leuke artikelen.

allereerst een interview met Liesbeth van Binsbergen die recent een nieuwe kinderbijbel heeft geschreven. de bijbel heet 'Volg Mij' en is uitgegeven bij uitgeverij Groen. (onder deze link kun je ook een voorbeeld PDF downloaden)

natuurlijk zijn er al heel veel kinderbijbels; je hebt er vast wel een aantal thuis! Liesbeth van Binsbergen gaf een paar redenen om toch een nieuwe bijbel uit te geven:
  • mensen hebben meer dan één kinderbijbel thuis
  • het eigene van deze bijbel is dat er een rode draad in aanwezig is: dat is in dit geval de focus op God zelf en het initiatief dat Hij de hele heilsgeschiedenis door neemt
  • er is geen boodschap aan de verhalen toegevoegd, maar wel vragen. dat lijkt me erg belangrijk: je gaat al gauw zélf dingen inkleuren die niet in de bijbel staan. doorpraten aan de hand van vragen is natuurlijk altijd heel goed!
ik geloof niet dat ik zelf deze bijbel ga aanschaffen. daar heb ik een aantal redenen voor:
  • ik ben niet zo'n fan van de illustraties van Roel Ottow; ik vind ze wat te statisch
  • ik heb al een aantal kinderbijbels waar niet alle verhalen instaan en wil nu liever een kinderbijbel waar zoveel mogelijk verhalen instaan.
toch wil ik deze bijbel hier noemen; wellicht dat het voor één van jullie juist een zeer passende kinderbijbel is. en wat Liesbeth van Binsbergen zegt: het is leuk om als gezin meerdere kinderbijbels te hebben, met verschillende uitgangspunten.

wij hebben de afgelopen paar jaar onze kinderen een kinderbijbel voor Kerst gegeven. verder doen we niet aan kerstkado's, maar dit vind ik een mooie traditie. op de geboortedag van de Here Jezus je kinderen het mooiste boek van allemaal geven!

de afgelopen 2 jaar hebben we de 2 delen van de Prentenbijbel van Marijke ten Cate gegeven. die bijbel valt niet zozeer op door de verhalen, maar wel door de fantastische prenten! heel fleurig, vrolijk, uitnodigend. op de site van Verzendboekhandel Wever van Wijnen mocht ik een korte lezerservaring schrijven over deze bijbel.

verder lezen wij uit de Kijkbijbel, de Peuterbijbel en de Mijn eerste bijbel (die goedkope met die gouden kaft;-).

wij lezen elke dag één verhaal en Christi hoort op school 3x in de week een verhaal uit de Bijbel voor jou. en nog een keer op de kinderclub 's zondags in de kerk.
we merken eigenlijk dat ze al veel verhalen kent. het is voor ons dus tijd om op zoek te gaan naar een bijbel met veel verhalen, zodat ze ook nieuwe verhalen hoort.
ik denk zelf aan de bijbel van Mary Batchelor (kan via Marktplaats ;-), of van Evert Kuijt bijvoorbeeld. heeft iemand nog een ander idee?
het tweede artikel uit het ND was voor mij daarom ook interessant. de titel is: Bijbels voor weetgierige kinderen. citaat:

Kinderen die opgroeien met de Bijbel kennen op hun zesde de bekende Bijbelverhalen zo ongeveer uit het hoofd. Voor hen is een informatieve kinderbijbel misschien interessant of een bijbel waarin ook minder bekende Bijbelfiguren een rol spelen.

het artikel noemt dan 3 zulke kinderbijbels:
  • 'Leer en lees bijbel' van Sophie Piper en Anthony Lewis, uitg. Ark Media 23,50. daarin staan 50 bijbelverhalen met als extra achtergrondinformatie en verklarende teksten. geschikt om zelf te lezen.
  • 'Leer steeds meer over Jezus' van Christine Goodings en Jan Lewis, uitg. Ark Media 9,95. deze bijbel gaat alleen over het leven van Jezus met allerlei uitleg over begrippen en gewoonten van toen én een trefwoordenregister.
  • 'Bijbel voor kinderen' van Murray Watts, uitg. Ark Media 9,95. hierin staan 250 voorleesverhalen ook over bijbelboeken als Psalmen, Jesaja en de brieven van Paulus. de auteur probeert niet te romantiseren maar dicht bij de oorspronkelijke tekst te blijven. met woordenlijst, registers en kaarten. (hiervan is ook een grotere en duurdere uitvoering).
ik ken deze bijbels niet, maar vind dergelijke artikelen altijd erg informatief en wil het dus graag doorgeven. even reclame voor het ND: op de laatste pagina van de woensdag-bijlage staan vaak nieuw uitgekomen boeken voor kinderen en interviews met (christelijke) auteurs. erg leuk!

er is nog veel te schrijven over kinderbijbels en dat ga ik vast eens in een andere blog doen!
ik ben benieuwd naar reacties; om van elkaar te horen welke bijbels wel en niet met plezier gebruikt worden.

3 opmerkingen:

  1. Af en toe kom ik hier even kijken en vind het leuk om nu toch even te reageren. Wij hebben ook verschillende kinderbijbels in huis en lenen ook vaak een andere uit de bieb. Gewoon om de verhalen eens anders te kunnen vertellen of omdat er hele andere verhalen instaan.
    Wij lezen met veel plezier uit Mijn eerste Bijbel (de Vuurbaak) met onze jongens (3 en 5). De oudste (7,5) leest uit de Bijbel voor jou. Binnenkort ga ik de Bijbel voor Jullie aanschaffen, veel verhalen en net iets toegankelijker dan de 'echte' bijbelverhalen.

    Groeten Jente

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Via de blog van Jente (die ik gisteren 'ontdekte' tijdens mijn speurtocht naar iets heel anders...) kom ik op jouw blog terecht. Leuk om te zien dat er ook christelijke (gezins)bloggers zijn!
    Wij hebben 'de bijbel voor kanjers', heel eenvoudig, maar prima voor onze dochter van 2.
    In mijn werk gebruikte ik inderdaad vaak de Bijbel voor Jullie, daar staan veel verhalen in die in de 'standaard' kinderbijbels niet staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Bijbel voor jullie is hier inderdaad ook geliefd. De Bijbel van Evert Kuijt is vanwege de vragen wel leuk voor wat oudere kinderen, maar m.i. is de manier van vertellen meer ingekleurd dan dat zou moeten. Bij mijn oma van 90 jaar lezen we daar wel uit. Mijn kinderen en zijzelf halen dan veel plezier uit het zo accuraat mogelijk antwoorden, dat is wel weer leuk!

    BeantwoordenVerwijderen