zondag 20 september 2009

radio: de roeping van het moederschap

ik heb op deze blog al eerder iets geciteerd uit het boek van Sally Clarkson, 'De roeping van het moederschap'.

één van de vertalers van het boek, Erna Stelma, heeft het gehele boek ingesproken voor een lokaal radio station. het programma is de komende 2 maanden elke donderdagochtend van 10.00 tot 11.00 te beluisteren op Radio Eenhoorn. je kunt ook digitaal luisteren; dat kan dus door heel Nederland.

Erna heeft een goede stem, dus het is vast prima om naar te luisteren! het prettige van een luisterboek is, dat je het kunt aanzetten en tegelijk even koffiepauze kunt houden of wat klusjes aan tafel kunt doen... (als donderdag aan thuis-dag is tenminste...) natuurlijk mis je dan weleens een stukje, maar wie weet krijg je er ook aardig wat van mee!

ik heb het boek van Sally Clarkson met plezier gelezen. natuurlijk is het een Amerikaans boek met een Amerikaanse context en schrijfstijl. je merkt dat als het gaat over thuisonderwijs, de vele positieve voorbeelden en stelligheid.

misschien geniet je daarvan, misschien vind je het juist vervelend.
(als je ervan geniet, vind je het misschien ook leuk om haar blog te lezen)

ik hikte er zelf eerst vooral erg tegenaan dat moeders zo expliciet werden aangesproken. in gedachten riep ik telkens: en de vaders dan?! ik vind nog steeds dat vaders en moeders samen verantwoordelijk zijn voor de (geloofs)opvoeding. maar tegelijk lijkt het me ook prima als een vader in de opvoeding een andere rol heeft dan een moeder. als God heeft bedacht dat menszijn in zijn diversiteit het best tot zijn recht komt doordat er mannen én vrouwen zijn, lijkt het me jammer om daar een eenheidsworst van te maken in een soort geslachtsloos wezen dat alles moet kunnen. en dat geldt ook voor vaders en moeders: als God bedacht dat het belangrijk is dat er een vader én een moeder zijn, hebben die blijkbaar iets eigens toe te voegen. en is het ook niet zo'n probleem om een boek speciaal voor moeders te schrijven.

het goede aan het boek van Sally Clarkson vind ik dat ze vijf basisprincipes weergeeft die ze heeft ontdekt in de manier waarop Jezus met zijn leerlingen omgaat. die vijf principes kun je jezelf aanleren of elke keer weer te binnen brengen.

die principes (Sally noemt ze geschenken) zijn:
  • genade
  • inspiratie
  • geloof
  • oefening
  • dienstbaarheid
Sally Clarkson geeft veel bijbels onderwijs rond deze principes én natuurlijk veel praktische voorbeelden. het boek is makkelijk leesbaar.

in Franeker (waar ik woon) hebben we dit voorjaar een moederkring georganiseerd rond het boek. de cursus heette 'kado's voor je kind'. we hebben zelf materiaal geschreven om rond de onderwerpen van het boek 5 ochtenden met elkaar door te brengen. Filmpjes, liedjes, opdrachten en gespreksonderwerpen. dat materiaal is vrij beschikbaar voor iedereen die het leuk vind er iets mee te doen. stuur me even een berichtje, als je dat wilt. dan kan ik al het materiaal naar je toe mailen...




voor jullie natuurlijk een vraag aan het eind van de blog: wat is het boek waar jij veel aan hebt (gehad) als het over geloofsopvoeding gaat?

2 opmerkingen:

  1. Hoi Janneke,

    Via via (wwet niet eens meer precies hoe :)), ben ik op je weblog terecht gekomen... En nu lees ik dat jullie een "moederkring" hebben aan de hand van het boek van Sally Clarkson... Laat ik dat boek nu ook net besteld hebben :)! Ik zou graag het materiaal voor de moederkring ontvangen... want wij zijn bezig ook iets dergelijks op te zetten... En het scheelt natuurlijk als wij het wiel niet helemaal zelf meer hoeven uit te vinden!
    Kun je het naar me toe mailen op epots@kpnplanet.nl?
    Alvast heel hartelijk dank!

    Hartelijke groet,

    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Janneke,

    via Jente ben ik even bij je aan komen waaien en vind het leuk om (weer) een Christen-vrouw tegen het lijf te lopen. Wat lijken ze soms ver weg! MAar als je tussen vele regels door kunt lezen kom je er toch nog meer tegen ;o)

    Je vraagt aan het einde van je blog welk boek mij heeft aangesproken? Het heet: Moeder zijn (en het nog leuk vinden ook!). Het is geschreven door Sharon Lovejoy Autry en Laury Lovejoy Hilliard. Ik heb het een tijdje terug bij onze christelijke boekhandel op het dorp gekocht en ben er direct in gaan lezen. Het is voor mij werkelijk een heerlijk boek geweest. Niet alleen een eye-opener qua herkenning, maar het gaf ook eerlijke tips om te leren leven naar hoe het voor ons als christelijke moeders bedoeld is.

    Leuk om even bij je langs geweest te zijn en misschien tot nog een keer?

    BeantwoordenVerwijderen