maandag 23 november 2009

adventshuis

komende zondag begint de adventstijd alweer.

advent heeft twee betekenissen:
  • de tijd waarin we toeleven naar Kerst, de geboorte van Jezus. we oefenen liedjes; we lezen de profetieën die vervuld zijn met de geboorte van het kindje Jezus.
  • de tijd waarin we ons voorbereiden op de wederkomst van onze Heer; een tijd van inkeer en nadenken dus. weet je: dit is de oorspronkelijke bedoeling van advent!
in ons gezin met kleine kinderen speelt vooral de eerste betekenis een rol: de kinderen iets leren over de geboorte van Jezus en alles wat daarbij hoort.

sinds een paar jaar hebben wij een adventshuis (gekregen van mijn zus): een houten huis met een kerstvoorstelling erop en allerlei kleine laadjes. in die kleine houten laadjes stop ik vanalles: bijbelteksten, kerstliedjes, soms een klein kerstballetje of een snoepje. elke avond mag er één laadje worden opengemaakt. de tekst wordt gelezen; het lied wordt gezongen (dit jaar voor het eerst bij de piano!); het balletje in de boom gehangen en het snoepje verorberd.
voor ons is het een heerlijke manier om in de maand december bezig te zijn met écht Kerst vieren, de geboorte van onze Heer.

natuurlijk kun je ook zelf zo'n kalender maken: van luciferdoosjes (ga nu alvast sparen voor volgend jaar ;-) of gewoon met papieren luikjes. vrienden van mij maakten ooit een enorme slinger met voor elke dag een plaatje verstopt achter een luikje.

de v&d verkoopt dit jaar ook weer de houten huizen; wel andere voorstelling; met een kerstboom en een kerstman (die je er geloof ik wel af kan slopen). ze zijn vrij prijzig; maar dus wel enkele jaren bruikbaar. er staat er ook eentje op marktplaats trouwens, alleen niet met bijbelse kerstvoorstelling zoals die van ons... op marktplaats zag ik ook een adventstrein; en een slinger met papieren / stoffen zakjes waar je iets in kunt doen. (zoekterm 'advent').
je kunt ook met je kinderen samen een slinger maken met de namen van jezus erop. zie hier een engelse tutorial daarvoor.

voor de kerstliedjes maak ik een combi van klassiekers als 'luid klokje klingelingeling' en 'stille nacht' en nieuwere liedjes als 'een koning is geboren' en 'wij zijn de wijzen'. we hebben zelf de kerst cd van elly en rikkert en de cd 'kerst = feest' en dat is erg leuk! ik kan er erg van genieten om de maand december veel kerstmuziek te draaien.


ik doe elk jaar zo'n 5 of 6 liedjes zodat we ze vaker zingen en de kinderen ze ook echt leren. natuurlijk leert christi op school ook wel veel liedjes; maar ik vind het leuk en belangrijk om er thuis veel aandacht aan te besteden.

natuurlijk heb ik ook even op 'holy experience' van ann gekeken; die inspireert me altijd erg als het gaat om gezinsdingen. blijkt dat ze een adventsboekje heeft geschreven! het is te koop als e-book en volgens mij is het een leesrooster van 30 november tot 25 december waarbij er telkens kartonnen figuren uit te printen zijn om in de kerstboom (jesse boom volgens ann) te hangen. de bedoeling is om de hele stamboom van Jezus inzichtelijk te maken. (zie hier de eerste pagina van het boek). het lijkt mij erg leuk; maar ik ben bang dat mijn kinderen daar echt nog wat te klein voor zijn... voor meer informatie over de 'jesse tree' kun je ook goed deze blog lezen; daar staat ook deze verwijzing naar kleurplaten bij elke dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten