woensdag 25 november 2009

bijbellezen met advent

in de tijd van advent is het mooi om samen met je kinderen naar kerst toe te leven.
er zijn allerlei manieren om dat te doen.
ik vind het zelf prettig om een leesrooster te gebruiken.
in onze vorige gemeente was er altijd een commissie die een leesrooster schreef rond feestdagen: advent & kerst, passie & pasen, hemelvaart & pinksteren. een boekje dat mooi werd vormgegeven met stukjes om te lezen, zingen, bidden. soms zelfs een apart boekje voor de kinderen erbij!
misschien is dat wat voor jouw gemeente; het mooie is dan dat je met elkaar hetzelfde leest en meemaakt. en je stimuleert mensen om dagelijks de bijbel te lezen en uit te zien naar kerst als feest van Jezus.

maar natuurlijk zijn er ook allerlei leesroosters te kopen / downloaden.

  • voor dit jaar heb ik bij de internationale bijbelbond een boekje besteld: 'vier advent en kerst met het hele gezin'; ziet er leuk uit! als ik het met de post gekregen heb, kan ik er iets meer over vertellen.

  • vorig jaar hadden we een erg leuk boekje over kerst: 'geen gewone koning'. dat is meer geschikt om de laatste 2 weken te doen; gaat echt over het kerstverhaal in de evangeliën. het leuke is dat het een lees- en kleurboekje is; helemaal in zwart-wit. misschien dat we dit jaar het de laatste week ook weer gaan lezen. het is van ark boeken en getekend door marieke ten berge (van de boeken van yep).

  • bij ark boeken kun je ook het kerstkoffertje kopen, een boek met 25 verhalen over kerst, ook uit het oude testament. meer geschikt voor wat jongere kinderen.

  • op internet vond ik dit leesrooster; wat ik er erg leuk uit vind zien! het kan zijn dat het naar aanleiding van een 'vertel het maar' adventsthema is (daar staat me iets van bij, van vorig jaar); maar het lijkt me in elk geval leuk om uit te printen en samen te doen. de rode draad is: geloven is... en elke week wordt daar een ander antwoord op gegeven. er zijn bijbelstukken; vragen en verwerkingen en elke week een puzzelstukje.
voor jou als ouders is er trouwens ook een prachtig boekje voor advent van jos douma: Jezus ontdekken in adventstijd. ook voor kerst en advent geldt natuurlijk: alleen als Jezus echt de Heer en Heiland van jouw leven is, kun je iets van dat licht aan je kinderen doorgeven. probeer dus ook zelf advent en kerst echt te beleven (en je niet alleen om praktische dingen druk te maken...) hier kun je trouwens allerlei materiaal (ook leesroosters) rond advent downloaden van jos douma.

natuurlijk zijn er ook talloze prachtige prentenboeken rond kerst. erg leuk om samen te lezen! bij ons in de bibliotheek hebben ze ook veel mooie kerstboeken. ik probeer juist een aantal mooie (dure!) boeken van de bieb te lenen, zodat we ze lekker kunnen lezen.

ik merk wel dat er vanalles rond het kerstverhaal wordt verzonnen in sommige boeken en dat Jezus dan niet echt meer centraal staat. hoe vinden jullie dat? zijn jullie daar kritisch op of vind je dat wat overdreven?
ik ben ook erg benieuwd naar hoe in jullie gezinnen advent wordt gehouden. kun je daar wat over schrijven; altijd leuk voor mij en anderen om te lezen!

1 opmerking:

  1. Goed om te lezen over het verhaal van Jezus in een tijd waar Kerstmis steeds meer gepresenteerd wordt het als een feest van de Kerstman!

    Na het eten lees ik de kinderen altijd voor uit de bijbel, dus we hebben het verhaal van de geboorte van Jezus nog vrij recentelijk gelezen. Maar zo gauw Sinterklaas zijn hielen heeft gelicht, ga ik het weer voorlezen.

    Ik wil dat mijn kinderen weten waar Kerstmis om gaat, en dat ze niet denken dat het alleen maar om de Kerstman gaat.

    BeantwoordenVerwijderen