woensdag 18 november 2009

sinterklaas

zaterdag is sinterklaas weer aangekomen. zie ginds kwam de stoomboot...

onze kinderen van 5 en bijna 3 zijn helemaal 'into Sint'. ze willen de hele dag wel liedjes zingen en pietenpakken dragen...

wat heeft sinterklaas met geloofsopvoeding te maken?
niet zoveel! gewoon lekker vieren dus...

de achtergrond van sinterklaas is natuurlijk wel christelijk. een citaatje van internet:

Rond het jaar 300 werd in de Turkse stad Myra
een jongeman, Nicolaos, tot bisschop gekozen.
Het geld dat hij van zijn ouders geërfd had,
besteedde hij aan goede daden.
Toen al stond hij in aanzien als een weldoener.
Als bisschop nam zijn bekendheid toe.
Zo stond hij bekend als een redder in de nood
en als een gulle gever.
In de geschiedenis is niet veel over hem te vinden.
Rond het jaar 342 is hij overleden.
De sterfdatum staat wel vast: 6 december.
Na zijn dood werd hij heilig verklaard door de kerk.

Sinds 1970 wordt Nicolaas van Myra door de kerk niet meer erkend als een heilige.
Er is te weinig over zijn werkelijke leven bekend.

En nog een ander citaat:

Sinterklaas als kindervriend Sinterklaas is in het bijzonder bekend als kindervriend, voortgekomen uit het samensmelten van twee middeleeuwse feesten. Op 28 december was men gewoon het feest van de Onnozele kinderen te vieren. In gezelschap van een kinderbisschop trokken kinderen dan in optocht langs de huizen om overal wat aalmoezen te vangen. Op 6 december gingen de scholieren eveneens de straat op in gezelschap van een gekozen bisschop, vaak gemaskerd en verkleed als duivels. Langzamerhand versmolten beide feesten tot een viering op 6 december.

Met de komst van de protestanten (vanaf laatste kwart 16e eeuw) verdween Nicolaas uit de kerken. De vieringen binnenshuis gingen gewoon door, hoewel stadsbesturen er niet erg gelukkig mee waren. In 1618 verbood het Tielse stadsbestuur het zetten van de schoen, omdat dit toch maar tot nuttoeloze uitgaven leidde. In de 19e eeuw kreeg het Sinterklaasfeest twee gezichten. Het bleef een huiselijk feest, waarbij Sinterklaas weer "in het echt" mocht verschijnen. Ook verschillende liedjes als "Zie ginds komt de stoomboot" of "Hoor, wie klopt daar kinderen" zijn toen ontstaan. Behalve in huis vierde men Sinterklaas op straat. De potsierlijke duivelse begeleiders van weleer vinden we terug in Zwarte Piet. Verder kende men in sommige streden, speciaal Noord- en Oost Nederland, Twente en Betuwe optochten met verkleedpartijen.


misschien begrijp je dan ook waarom sommige christenen sinterklaas niet vieren. dat heeft vooral met de roomskatholieke achtergrond te maken; denk aan de bisschopskleren en de mijter met het gouden kruis (grappig detail: vanuit multi-culturele gedachten liggen die mijter en dat kruis enzo op dit moment ook gevoelig ;-)
wij vieren het zelf wel; vinden het een leuke traditie, zelfs met een christelijke achtergrond; maar vooral een gezellig familiefeest.
dat gezellige familiefeest betekent trouwens wel dat we eerst 4 en 5 dec het met mijn familie vieren en dan 5 dec later op de dag met mijn schoonouders. crossen dus, van zeewolde weer terug naar franeker!

de kinderen zingen hier zelfs fryske liedjes:
Swarte Pyt soe út fytsen, doe knapte syn bân
Doe moast er wol rinne mei de fyts oan 'e hân
Hy kaam yn de buorren en sei tsjin de smid
Ik leau dat der yn myn achterbân en piepternútsie si

ik denk wel dat je vanuit je geloof keuzes kunt maken in de manier waarop je dit feest viert; je geld uitgeeft en kadootjes koopt. een aantal punten:
  • koop eerlijke chocolade. dat kan in de wereldwinkel; maar tegenwoordig heeft zelfs verkade fair trade chocolade en dat is bij ons gewoon in de C1000 te koop. ga dus niet naar hema of v&d (hoe lekkere chocola ze daar ook hebben) maar probeer dit jaar een statement te maken door eerlijke chocola te kopen. je kunt hier meer over lezen op de website van de groene sint.
  • koop duurzaam speelgoed. speelgoed dat op 8 december al kapot is, maar zo lekker goedkoop was, vind ik niet zo'n verantwoorde keus.
  • koop niet overdreven veel. onze kinderen mogen 1x per week hun schoen zetten; krijgen er dan wat snoep en soms een kado in. ze krijgen een paar kado's voor sinterklaas; maar ook nuttige zoals pyama's, wanten, sloffen (als ze dat nodig hebben).
  • je kunt ook kado's bij goede doelen organisaties kopen. bijvoorbeeld bij oxfam novib (heb jij ook altijd die prachtige kalender willen hebben), bij unicef. op deze website vind je allerlei linkjes om met een kado een goed doel te steunen.
  • je kunt ook fair trade kadootjes kopen; het label 'return to sender' van hema heeft bijvoorbeeld erg leuke pyama's (dat vind ik altijd een leuk sint-kadootje) en ook de wereldwinkel heeft allerlei leuke kleine kadootjes (bijvoorbeeld lekkere kookdingetjes, mooie sieraden of houten voorwerpen). de wereldwinkel heeft zelfs een webshop. ook zijn er allerlei webshops die een percentage van hun winst aan goede doelen overmaken; zoals 't vliegertje of 'lief handwerk'; waar je prachtige handgemaakte spullen kunt kopen.
  • natuurlijk kun je ook zelf kadootjes maken; zie nogmaals de weblog 'zelfgemaakt' daarover. mijn idee was om dit jaar voor iedereen een zelfgemaakt kado te geven, maar ik weet nog niet of dat gaat lukken. wat geef je 3 broers van 20+? maar voor de kinderen zijn genoeg dingen te bedenken: zwarte pieten kragen van oude lakens als schoenkado; een degelijke sinterklaas mantel van rode fleece; een memobord zelf met stof en lintjes opgemaakt; of gewoon een sjaal met leuke vilt patronen. ik moet gauw aan de slag...
  • een ander leuk alternatief heb ik deze week met een paar vriendinnen gedaan: een kringlooptocht! je komt de grappigste dingen tegen waar je vast een lollig gedicht bij kunt schrijven. en daar gaat sinterklaas toch om: om de gezelligheid, elkaar even te pakken nemen en vooral aan het lachen maken! mijn broer had 2 jaar geleden voor iedereen een idioot boek uit de kringloop met een grappig gedicht; echt zo leuk!
tenslotte: zondag 29 november begint advent alweer. de vier weken waarin we uitzien naar de geboorte van Jezus én naar zijn wederkomst. voor je het weet ben je de hele maand december bezig met sinterklaaskadootjes en het kerstmenu. laat dat niet gebeuren!
neem rond 29 november echt even de tijd om jullie adventstijd als gezin vorm te geven. ik ga er nog over bloggen (hopelijk zelfs meer dan één keer) omdat ik zelf zo graag wil dat mijn kinderen van de decembermaand meer onthouden dan pakpapier en chocolade...
ik doe dus bewust geen viertafel over sinterklaas; er staat nu nog een prachtige herfsttafel en 29 november komt daar bewust een adventstafel. sinterklaas is zeker niet de belangrijkste verjaardag in december (afgezien van de mijne zelfs nog ;-)
voor nu: ik ben altijd benieuwd naar reacties. hoe vieren jullie sinterklaas en heeft dat iets te maken met christen zijn?

3 opmerkingen:

  1. Nou, ik vind het best een lastig gegeven. Bij mij thuis als kind werd sinterklaas nooit gevierd, en we mochten er ook niet naar gaan kijken als hij in het dorp kwam. Het was een rooms, heidens feest. We kregen een chocoladeletter en daarmee was dat genoeg. En het klinkt misschien gek, maar dat gevoel heb ik nog steeds een beetje, omdat bij alle andere feesten altijd 'iets' van God centraal staat, kerst, pasen etc, maar bij dit een sinterklaas. Ik geloof ook niet in 'heiligverklaringen' alleen God is voor mij heilig. Dus in die zin heb ik er nog wel moeite mee. Ik heb ook meteen verteld tegen de kinderen dat het niet echt is dat de pieten door de schoorsteen komen etc.
    Toch weet ik dat we van God feest mogen vieren, dat staat ook in de Bijbel! Maar ik vraag me serieus wel eens af hoe God tegen het sinterklaasgebeuren aan kijkt. Ik weet het eerlijk gezegd niet goed.

    Onze kinderen mogen ook een paar keer hun schoen zetten, ik heb het een en ander van MP gekocht, en inderdaad mutsen, pyama's ed gaan er bij ons ook gewoon in de zak ;-)
    Verder ben ik bij de action geweest, daar een robot gekocht die Job al lang leuk vindt (voor een tientje) en voor Sara een kindermake-up setje wat ze al zo lang wilde (1 euro Zeeman), maar ook nog een armbandje, prinsessennachtlampje, maar ik vind het wel eens beschamend als ik hoor welke dure dingen kinderen krijgen. Het lijkt soms net een 2e verjaardag. Wel leuk natuurlijk, maar ik moet dan altijd er aan denken dat we een roeping hebben als christen om het 'eerlijk te verdelen'....en het lijkt vaak of we dat in december zo vergeten...

    Ik zat gister nog op worldvision.nl te kijken, en zag dat je daar ook een geit bijv. cadeau kunt geven aan iemand in de 3e wereld. En ik dacht; eigenlijk zouden we dat ook allemaal moeten doen. Iedereen die sinterklaas viert, ook een geit (40 euro) kopen voor iemand in Tanzania ofzo. We zijn toch allemaal familie van elkaar? ;-)
    Ik vind het voor mezelf wel een idee voor volgend jaar ofzo, dan gaan we daar bewust met de kinderen ook voor sparen ofzo.

    En weet je dat ik me vorig jaar had voorgenomen om eerlijke chocoladeletters te kopen!?? En dit jaar ben ik dat helemaal vergeten! Ik heb gewoon de oneerlijke van de Aldi gekocht zonder erbij na te denken.....
    Dat ga ik echt niet meer vergeten volgend jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha zeeuwse mama

    dank voor je reactie! ik heb er echt even over na lopen denken, vandaar dat ik nu pas reageer!

    ik vind het zelf prettig dat sinterklaas:
    - wel christelijke wortels heeft en geen heidense. ik ben zo protestants als wat, maar ik realiseer me wel dat ongeveer 1000 jaar van onze kerkgeschiedenis in de rooms-katholieke kerk ligt en dat daar ook best prima dingen inzitten. ik geloof zeker dat alleen God heilig is, maar ik geloof ook dat we een voorbeeld aan andere gelovigen mogen nemen. ik vind het daarom bijvoorbeeld mooi als bij Sint Maarten ook het verhaal van Sint Maarten wordt gelezen; hoe hij zijn kleren aan de armen gaf. voorbeelden zijn er om aan kinderen doorverteld te worden! ik vind het dus prettig dat sinterklaas geen heidens-magische maar een christelijke achtergrond heeft
    - tegelijk vind ik het ook wel prettig dat het niet een al te christelijk feest is. met kerst vind ik dat juist dubbel; ik ga het bijna sober vieren omdat de wereld om mij heen er zo'n circus van maakt... ik vind het dus wel eenvoudiger dat sinterklaas niet iets met christus te maken heeft; dan kan ik het zonder problemen meevieren.

    het feit dat wij middenin een wereld leven die ook allerlei dingen zonder God doet, stelt ons soms voor lastige keuzes. vind ik ... (en jij denk ik ook!)
    sommige dingen deel je; in andere dingen maak je totaal andere keuzes.

    wij hebben bijvoorbeeld wel een kerstboom (die heeft trouwens pas een heidense oorsprong) maar het enige kado dat onze kinderen met kerst krijgen is een kinderbijbel.
    in sommige dingen vind ik het prettig om aan te sluiten bij algemeen menselijke pleziertjes en behoeften; op andere momenten wil ik graag een 'geheel anders' laten zien.

    voor mij hoort sinterklaas bij de dingen die ik kan delen met mensen die niet christelijk zijn. volgens mij gaat er niet zoveel mis.

    een heel ander punt is het materialisme en de overdaad. dat herken ik!
    maar dat speelt bij verjaardagen net zo goed, eerlijk gezegd. ik probeer op allerlei momenten zorg voor de schepping en delen met mensen die minder hebben centraal te stellen in ons gezin. ook met sinterklaas dus.

    is dit een beetje een antwoord; of kun je hier niets mee?

    groet, janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk, om nog je reactie te lezen. Ik kan je wel volgen in het sinterklaas-verhaal. Zo had ik het nog niet bekeken. Vooral omdat ik, eerlijk gezegd, ook erg anti-sint ben opgevoed.

    Wat je hier schrijft: "maar ik realiseer me wel dat ongeveer 1000 jaar van onze kerkgeschiedenis in de rooms-katholieke kerk ligt en dat daar ook best prima dingen inzitten. ik geloof zeker dat alleen God heilig is, maar ik geloof ook dat we een voorbeeld aan andere gelovigen mogen nemen."
    Daar kan ik me helemaal bij aansluiten.

    Ja, die kerstboom, die is pas heidens ja ;-) Nou, zo ben ik ook anti-kerstboom groot gebracht hoor ;-) afgelopen jaren hebben we er wel eentje gehad, Micha vindt het helemaal niks moet ik zeggen, maar de kinderen vinden het optuigen wel leuk. En ik vind dat leuk, omdat de kinderen dat leuk vinden. Dit jaar geen boom. Ik heb een paar takken in huis gehaald waar ze wat in gehangen hebben. Wel hang ik elk jaar de houten sterren voor het raam, en die vindt Micha wel mooi ;-)

    Zowel Sint Maaten als Sinterklaas hebben eigenlijk een heel mooie achtergrond inderdaad, eigenlijk een verhaal om eens te vertellen tegen de kinderen. Want ze weten helemaal niet waar het om gaat/vandaan komt. Het is alleen een leuk kinderfeest.

    Ja, ik kan zeker iets met je antwoord, je hebt mij weer andere perspectieven laten zien en na laten denken, bedankt! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen