woensdag 10 februari 2010

tafel: valentijnsdag!


volgende week woensdag begint de lijdenstijd alweer, maar nu is er eerst nog een weekje om een viertafel rond valentijn te hebben!
natuurlijk is valentijnsdag hartstikke commercieel.
en dus onzin volgens mijn lief ;-)
maar... het is altijd leuk om een tafel rond het thema 'liefde' te doen
en er liedjes over de liefde van God bij te zoeken.

dat heb ik gedaan.
onze tafel bestaat uit:
  • plateau met kaarsen en plastic bloemen
  • boekjes die ik ooit voor lief heb gekocht (en nu liggen te verstoffen...)
  • droogboeketje
  • harten aan de muur met liedjes
  • het liedje 'al zo lief had God de wereld' nav Johannes 3,16
  • het liedje 'ben je groot of ben je klein'

er kunnen op de harten nog wat plaatjes ofzo bijgehangen worden, maar eigenlijk is het wel druk genoeg zo. ik hoop dat het ons gaat lukken om de liedjes deze week elke dag met de kinderen te zingen; een mooie manier om ze nieuwe liedjes aan te leren.

op de blog van ann is ook al een paar dagen aandacht voor valentijnsdag: zie deze link. zij laat volgens mij mooi zien hoe je op een inhoudelijke manier valentijn ook als christelijk gezin kunt vieren!

zondag is het natuurlijk valentijnsdag. weten jullie of er in jullie gemeente dan aandacht aan wordt besteed? dat kan op meerdere manier:
  • de liefde van God voor ons benadrukken; dat die de echte basis van ons bestaan is
  • het belang van goede liefdesrelaties in de gemeente benadrukken; hoe belangrijk het is elkaar lief te hebben met de liefde van Christus
  • het belang van liefde in christelijke huwelijken te benadrukken; hoe in huwelijken iets zichtbaar mag worden van Christus' liefde voor ons (Efeziërs 5)
nu ik hier zo even op google; kom ik waarempel een artikel van mezelf tegen ;-) op een website van jos douma: zie deze link!

wie weet ben jij wel zo creatief om in je gemeente of in je gezin iets te bedenken.
of denk je er deze week eens extra over na.
kom je weer onder de indruk van Gods liefde voor jou.
neem je je voor je hart open te stellen voor Gods liefde, voor liefde voor anderen, om anderen zelf lief te hebben...
ik nodig je uit om te reageren; je gedachten, gevoelens en ideeën met ons allemaal te delen!

6 opmerkingen:

  1. hmm in mijn beleving is juist liefde waar het ook/juist in het geloof om draait, wie de leife niet heeft... etc etc
    gek dat jouw man daar als dominee( dacht ik? ) niks mee heeft...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. je kunt prima aandacht voor de liefde hebben zonder aandacht aan valentijnsdag te besteden!
    mijn man kan dat in elk geval zeer goed ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor mij staan die dingen compleet los van elkaar, zou zelf de link ook niet zo snel leggen tussen Valentijnsdag en Gods liefde voor ons. Net of je dan in een commercieel bedacht iets toch nog 'zin' gaat leggen. Als we een viertafel zouden hebben, dan zou ik denk ik zo'n hoekje maken in de week dat we getrouwd zijn. Ik vind het idee op zich namelijk wel erg leuk!

    Je stukje zet me wel aan het denken dat het goed is om bewust stil te staan bij Gods liefde voor ons en hoe dat uitwerkt in ons leven, in je gezin, in je omgang met de mensen om je heen. Je 'vergeet' de verwondering om die liefde zo snel en leeft dan gewoon je leventje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ha jente
    tja... het is de vraag wat er fout mee is om iets commercieels in je eigen gezin positief te duiden!
    is dat bij vader- en moederdag niet net zo?
    en bij sinterklaas of sint maarten?

    ik vind het juist een uitdaging eerlijk gezegd!
    ik besteed er soms ook helemaal geen aandacht aan, hoor. maar een dag voor de liefde is zo gek nog niet...

    misschien vind je het leuk om anns blog erover te lezen: http://www.aholyexperience.com/2010/02/love-gives-us-gift.html

    de blog schrijven helpt mijzelf trouwens ook om de verdieping te zoeken hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Janneke

    'k opende net m'n mail en zag dat je gereageerd had, leuk dat je dat doet. 'k Zat er nog steeds wat over na te denken...

    Ik denk dat "iets commercieels in je eigen gezin positief duiden" iets is wat we wel doen, dat we er ook een 'verdieping' in zoeken of leggen. De dagen die je noemde zijn dagen die meer vanuit de nederlandse traditie zo gegroeid zijn. De commercie is daar later een slaatje uit gaan slaan.

    Valentijnsdag word me gevoelsmatig een beetje opgedrongen. Vanuit je blog erover bleef mij vooral bij dat je er een invulling in de kerkdienst mee voor ogen had. En dat je dan een link kunt leggen met Gods liefde. Dat was iets wat van mij niet hoeft. Maar aandacht hebben voor Gods liefde, en aan elkaar laten merken dat je van elkaar houdt.. daar heb ik natuurlijk helemaal geen moeite mee. 'k hoop dat je het niet teveel als kritiek hebt opgevat. Ik vind het juist goed dat je stukjes schrijft die je aan het nadenken zetten.

    Fijn weekend, groetjes jessica

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ha jessica
    nee hoor; het voelt niet teveel als kritiek.
    het is juist leuk als mensen schrijven wat het lezen van de blog bij ze oproept! dat scherpt mij weer op om na te denken waarom ik nu precies dingen doe en of dat goed te verdedigen is of niet.
    zoals je ziet heb ik nog een blogje erover geschreven; en daarna gaan we echt verder met de lijdenstijd!

    BeantwoordenVerwijderen