dinsdag 9 maart 2010

40 dagen: ook voor de ouders!

na alle aandacht voor kinderen in de 40 dagen tijd vind ik het toch ook leuk om wat tips voor 'onszelf' te delen...

voor mij heeft 40 dagen tijd altijd erg met muziek te maken. er zijn allerlei mooie cd's om dan rustig te luisteren; bijvoorbeeld in de auto!

hier een paar toppers:
  • allereerst het paasoratorium 'het lam dat ons doet leven' van ria borkent (liederen) en dirk zwart (melodieën). een prachtig nederlandstalig project dat vanaf de inkomst van Jezus in jeruzalem tot Pasen is. een aantal liederen heeft een refrein dat door een gemeente / publiek meegezongen kan worden. in onze gemeente gebeurt dat dit jaar weer: met Goede Vrijdag wordt er door een groep mensen 2 liederen gezongen; en op Pasen weer eentje. op deze site kun je de liederen naluisteren. ik vind vooral 'in alle vroegte' erg mooi; natuurlijk ook omdat ik het zelf een aantal keren vanuit de gemeente op paasmorgen heb meegezongen. (en ik zie hier dat het op 27 maart in groningen wordt uitgevoerd... : be there!)
  • natuurlijk ook de cd van adrian snell, 'the passion'. mooie liederen, mooie muziek; echt mooi om even voor te gaan zitten. ik ben er nog nooit bij geweest, maar zou graag nog eens een uitvoering meemaken! 'song for john' kun je hier op you tube luisteren.
  • natuurlijk zijn er ook de passies van bach: de mattäus, johannes. ik ben zelf een keertje bij een uitvoering van de mattäus geweest. hoewel ik zeer weinig verstand heb van muziek en niet zo'n fan ben van klassieke muziek (maar mijn schoonfamilie wel ;) vond ik het wel erg bijzonder om een paar uur zulke inhoudsvolle liederen te beluisteren.
om te lezen vind ik 'het negende uur' van pieter nouwen erg mooi. een boek waarin enerzijds het verhaal gevolgd wordt rond een niet gelovige zanger van de mattäus en anderzijds het verhaal van bach zelf. de eo heeft dit boek een aantal jaren geleden verfilmd; hier kun je een recensie van de film lezen.

een paar jaar geleden ben ik bij de uitvoering van de musical 'de zon is weggewaaid' geweest, van mijn oud-klasgenoten reinier sonneveld en helga buitendijk. een stuk waarin maria, de moeder van Jezus, en de vader van zijn verrader judas elkaar op stille zaterdag ontmoeten.
het hele stuk door worden oudere en nieuwere en zelfgeschreven liederen gezongen.
erg mooi! je kunt het zelf bestellen en uitvoeren... (dit jaar wordt dat bijv gedaan door de oosterkerk in zwolle, zie link op de website van sonneveld)

ik heb een aantal jaren elke dag een stukje mattäus passion geluisterd en telkens hetzelfde stuk uit het matteüs evangelie erbij gelezen. was erg mooi!

voor kinderen zijn er ook allerlei mooie boeken, cd's en internetsites - maar daar probeer ik deze week nog een andere keer over te schrijven!

ik ben natuurlijk ook erg benieuwd naar jullie mooiste boeken, liederen, websites rond 40 dagen en pasen!

1 opmerking:

  1. Een echte aanrader voor de 40 dagentijd vind ik 'Morgen zal het pasen zijn' van dr A.F. Troost.
    De schrijver loopt op stille zaterdg samen met Job door zijn dorp en staat stil bij het lijden in deze wereld.

    Groeten,

    Marleen

    BeantwoordenVerwijderen