dinsdag 14 september 2010

vega recepten deel 2

een poosje geleden vroeg ik via deze weblog om vega-recepten met kinderen.
leuk dat er ook reacties kwamen!

waarom zou je dat eigenlijk doen, vegetarisch eten met kinderen?
voor mij geldt dat ik de bio-industrie eigenlijk maar niks vindt... er moet te snel teveel vlees geproduceerd worden. waarom? omdat wij veel vlees willen eten...

nu is het natuurlijk een optie om dan scharrelvlees eten.
vind ik hartstikke goed! doen we ook soms.
maar... daar zit ook een nadeel aan.
scharrelvlees heeft meer ruimte nodig. en die ruimte is er niet; niet in elk geval om alle mensen om de wereld scharrelvlees te laten eten.
dus dat is niet een definitieve oplossing.

de oplossing lijkt mij dat we minder vlees moeten eten.
we hebben genoeg aan 75 gram per dag.
natuurlijk ga je daar weleens overheen. een hamburger is vaak al meer dan dat.
en kipfilets uit de vriezer kun je niet precies afwegen en doormidden snijden.

vandaar dat ik ook regelmatig vegetarisch wil eten.
je eiwitten kun je prima op een andere manier binnen krijgen.
en ik wil mezelf en de kinderen aanleren om vanuit je principes (in d it geval: minder vlees eten) creatieve oplossingen te bedenken.

ik merk alleen elke keer weer dat ik toch weer vlees tevoorschijn haal. het is zo gemakkelijk...
een stamppotje vind ik altijd lekker met wat spek of salami erdoor.
en zonder vlees; hoe is het dan smaakvol?

vandaar mijn vraag de vorige keer.
er kwamen een aantal goeie tips binnen.
  • wat recepten die je onder de blog kunt lezen.
  • maar ook een tip per mail: kijk op de website van de ah. daar kun je makkelijk onder 'recepten' zoeken; ze hebben vaak makkelijke recepten die ook nog eens goed aan te passen zijn voor een iets minder dikke portemonnee ;-). mijn man houdt bijvoorbeeld niet van geitenkaas; maar oude kaas van de lidl is ook prima! verse tonijnsteak is erg duur; maar je hebt het ook in blik... vorig week zocht ik erop, met een bloemkool in de koelkast. ik kwam een simpel recept tegen van bloemkool met aardappel puree en een mengsel van room, eieren en kaas eroverheen. toevallig had ik ongeveer alles in de koelkast; dus dat was lekker makkelijk!
  • ook op de site van odin (daar hebben wij een groente-abonnement) staan veel vegetarische recepten. ik moet alleen eerlijk zeggen dat dat niet altijd mijn smaak is; ik geef de voorkeur aan de recepten van ah. maar je kunt er altijd kijken; ze hebben wel veel recepten voor de niet zo standaard groenten.
zelf krijg ik elke week de mail van wakker dier.
die attenderen me op diervriendelijke aanbiedingen. erg handig!
vorige week waren bijv een paar vega burgers bij de ah in de aanbieding.
bij ons in het stadje is geen ah, maar een stadje verder wel. de ah is een prettige winkel voor de milieubewuste consument, omdat ze veel bio-producten hebben. eens in de zoveel tijd koop ik dan weer wat meer bio dan gewoonlijk. biologische couscous (in handige pakken); biologische yoghurt (lekker dik). en deze keer iets nieuws: vegetarische smeerworst!
blijkt lekker te zijn!
wel wat duurder dan die allergoedkoopste handige blikjes; maar eens in de zoveel tijd kan dat wel.

hoe doen jullie dat: met vlees, vis, vegetarisch?
maken jullie daar een keuze in, of eigenlijk niet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten