vrijdag 11 februari 2011

informatieve filmpjes

bij mijn dochter in de klas hebben ze een digi bord
hartstikke leuk!

vooral omdat ze er heel gemakkelijk informatieve filmpjes kunnen kijken
van de beeldbank van schooltv bijvoorbeeld

een tijdje geleden was er het thema 'kunst'
een erg leuk thema trouwens!

ze keken bijvoorbeeld onderstaand filmpje over vincent van gogh
vervolgens zette juf een vaas met zonnebloemen neer
en mochten ze hun eigen zonnebloemen schilderen
prachtig!



natuurlijk hebben ze ook een zelfportret gemaakt
maar bijvoorbeeld ook een mondriaan

het verraste mij hoe leuk christi (6 jaar) dit thema vond
ik heb me voorgenomen met haar wat vaker stil te staan bij kunst
de bibliotheek heeft leuke boekjes voor kinderen over kunst

achterliggend is natuurlijk de vraag:
waarom zou kunst belangrijk zijn in de opvoeding?

ik denk dat het belangrijk is, omdat je je kind leert aandacht aan schoonheid te besteden
God heeft een prachtige wereld gemaakt
God is enorm creatief (letterlijk)
kunst kan je daar alert op maken
wat heeft God alles mooi gemaakt
en wat geweldig dat God ons zo heeft gemaakt dat we daarmee aan het werk kunnen
het mooie laten zien
maar ook creatief verwerken hoe het leven is; niet altijd mooi...

is het voor jullie iets waar je weleens over nadenkt?
kunst, muziek, schoonheid voor kinderen...

2 opmerkingen:

  1. Plus kunst is gewoon ook leuk. En dingen maken ook. Het kan helpen te ontspannen en op een andere manier naar de dingen om je heen te kijken. Kunst kan vormend zijn en je helpen te groeien als mens, in creativiteit, maar ook in durf, zelfvertouwen en loslaten van perfectie. Het is een andere manier van leren dan het puur cognitieve.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ja, ik denk er zeker over na. Bijvoorbeeld hoe de bijbelverwerking om te zetten in een creatief proces bij de 7-plussers in onze kerk, waarbij Woord en beeld in evenwicht blijven. Dus niet knutselen om het knutselen, maar om de kinderen te helpen groeien in geloof en het zelf leren nadenken over Gods Woord.

    Maar ook assisteer ik in de naschoolse opvang bij kunstlessen voor kinderen en zie daar hoe blij kinderen worden als ze iets maken waarvan ze niet wisten dat ze het konden. Ik vind het belangrijk kinderen mee te geven dat het bij zelfexpressie nooit om goed of fout of mooi en lelijk gaat, en dat iedereen zijn eigen 'handschrift' heeft. De één gaat het wel makkelijker af dan de ander en de één vindt het boeiender dan de ander.

    BeantwoordenVerwijderen