woensdag 16 maart 2011

lezen over het lam


wij lezen deze week het leesrooster over het lam
we lezen bijbelverhalen over lammetjes
met verwijzingen naar Jezus, het lam van God

het is altijd even zoeken voor een moment
uiteindelijk is 's morgens het fijnst
we gaan er iets eerder voor uit bed en lezen alles
soms maken we een tekening
of doen we de opdracht uit het leesrooster
als het wat uitgebreider is
doen de kinderen het 's middags of in het weekend

we proberen soms ook nog te zingen
maar dan is het soms wat lastig zoeken naar goede liederen
wie weet mooie (kinder) liederen rond 'lam'?
of rond de lijdenstijd?
we zijn nu begonnen met het lied 'Hij kwam bij ons heel gewoon'
is een lied dat ook in de kerk wel gezongen wordt
en dan kennen ze dat maar ;)
maar ik ben benieuwd naar meer ideeën!

vandaag keken we naar het filmpje bij het prachtige lied van ray boltz
als je het niet kent, ga er even voor zitten!
op youtube kun je ook een filmpje vinden met nederlandse ondertiteling
maar dat kan ik hier niet weergeven
in het leesrooster staat bij vandaag hoe je het kunt vinden
daarom hier een engelse versie, met engelse lyrics
en ook nog eentje met een filmpje
prachtig lied!





ik kreeg ook al wat reacties van lezers
altijd leuk om weer te geven!
foto's heb ik nog niet gekregen
die komen dus gewoon bij ons vandaan ;)

  • Mijn man en ik hebben er voor gekozen in deze 40 dagentijd te vasten en vooral te bezinnen, dichter bij God te leven, maar het is nog best moeilijk om dit als gezin een plek te geven. Wij hebben een dochter van 4, die is nog te jong om al echt mee te "bezinnen". Ik hoop dat dit leesrooster met alle symboliek erbij ook voor haar aansprekend is en zo voor ons alle drie. Via je site kwam ik ook weer op een site waar ik ideeën vond voor een schaal met voorjaars-bolletjes / stenen, waarin de lijdenstijd heel mooi verbeeld wordt.
  • Donderdag was een moeilijke dag voor ons allemaal: we hadden afgesproken om geen enkel beeldscherm aan te doen. Als het nodig was om een rooster van school te checken of als er woordjes geleerd moesten worden met de computer dan kon dat gewoon. Maar om jezelf te vermaken niet. Tjonge, dat viel niet mee. Zelf was ik de hele dag vrij en ik kwam erachter dat ik dus eigenlijk heel vaak even de computer aan doe om wat op te zoeken of wat te snuffelen. Ik moest echt mijn draai vinden.... dus het huis ziet er helemaal opgeruimd uit. De oudsten hadden ook veel moeite maar hielden zich keurig aan de afspraak. We hebben leuke gesprekken gehad, de hele dag door. Mijn man en ik zeiden 's avonds tegen elkaar dat we het eigenlijk standaard moesten doen; elke week een avond de tv uit. De jongste voegde zich makkelijk in het geheel, ze vroeg niet naar de tv en ging lekker spelen. Ze vond het wel lastig, vertelde ze later. Vanmorgen ging bij de oudste al vroeg de wekker, hij heeft zich snel aangekleed en ging achter de computer zijn mail lezen. Wat een rijkdom dat je weer overal 'bijhoort' en bij kan. We kwamen tot de conclusie dat dit het grootste 'offer' tot nu toe was geweest en dat iedereen voor geen tv én geen computergebruik een euro had verdiend. Dus er zit al 10,- in het spaarpotje. Na 2 dagen al merk ik de rust die het geeft om op een andere manier te denken. Veel bewuster, meer op elkaar gericht. Het kost op zich energie maar levert ook mooie momenten op.
  • We zijn gisteren als gezin gestart. We doen 1 keer per 2 weken al 2 jaar gezinsmomenten rond een bijbeltekst. Die printen we dan mooi uit en hangen die in huiskamer. Op zondagmiddag doen we dan met onze 4 kinderen in de leeftijd van 4-13 jaar een activiteit (bijv. knutselen, een spel, toneelstukje) die de boodschap duidelijk maakt. Onze kinderen kijken er altijd naar uit. Nu deden we gisteren zo'n gezinsmoment om de 40-dagentijd te starten. We hopen daar de komende tijd ook jouw roosters bij te gaan gebruiken. We hebben een schaal gemaakt met 7 kaarsjes in de vorm van een kruis, met daaronder 40 steentjes. Elke avond na het eten steken we de kaarsjes aan, lezen uit de bijbel, gooien 1 van de steentjes (staan voor zonde/pijn/verdriet) terug in de tuin en plakken een sticker op de kalender. Ook bidden we met elkaar en hebben met elkaar afgesproken dat we vasten. Mijn man en ik wat meer dan de kinderen. De kinderen kunnen 2 momenten op de dag kiezen of ze een snoepje/toetje laten staan en in plaats daarvan €0,10 in een potje stoppen die aan het einde van de 40 dagen naar onze 2 sponsorkindjes gaan. We hebben we benadrukt dat het echt niet hoeft en dat je niet beter bent als je het vaker doet dan de ander. Ik denk wel dat ze, nu al, bewuster zijn dat zomaar een snoepje nemen als je uit school neemt, helemaal niet vanzelfsprekend is. We hebben een mooie start gemaakt met elkaar. Echt goed om te lezen dat er nog meer gezinnen zijn die, op hun eigen manier, door willen geven aan hun kinderen dat Jezus leeft en ons gered heeft!

3 opmerkingen:

  1. Hoi Janneke, Ik vind het erg mooi wat je doet met je kinderen. Wij zijn zelf ook christelijk en voeden onze kinderen ook op met God en de bijbel. Ik ben eens even op zoek gegaan voor naar kinderliedjes over de lijdenstijd. Ik vond het een en ander voor je, ik hoop dat je er wat aan hebt. Het eerste lied is van Jan Visser en heet 'Hosanna, Hosanna' Het begint als een feestje, maar eindigt met het verdriet van Jezus. Het 2e lied is ook van Jan Visser en heet 'Heel alleen in de hof' Dat lied gaat over de bange uren van jezus in de hof van Getsemane. Ook het 2e lied is van jan Visser en heet Äls ik mijn ogen sluit' Diet lied gaat over alles wat Jezus heeft doorstaan voor ons mensen. Een betere vriend is er niet! Ook in de E&R-bundel staan mooie liederen. Nummer 430 'Heer, ik prijs Uw grote naam' en (misschien qua taalgebruik wat moeilijker voor de kids)nummer 98 'Jezus, leven van mijn leven' vind ik ook altijd erg mooi.Verder kwam ik in het boekje van Hanna Lam een lied tegen dat heet: 'Ga je met ons mee...?'de tekst is van Hanna lam en de muziek van Barbara Zwaal. Het is een vrij lang lied en loopt door de bijbel heen. Aan het eind (6e tot 8e couplet) gaan dan over de lijdenstijd en Pasen. Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Als je de liedjes niet kunt vinden kan ik je misschien nog wel verder helpen, dan hoor ik het wel van je. Groetjes Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Janneke,

    Hier draaien we met regelmaat de cd van Elly & Rikkert met als titel 'Liedjes voor Pasen' deze is vooral voor de jongsten.
    De liedjes die Lydia hier boven noemt ken ik ook en zijn oa terug te vinden op de cd 'weet je dat de lente komt' van kinderkoor'
    de vuurpijl.....
    Verder zingen we met de oudste drie ook opwekking nr 614 'Zie hoe Jezus daar loopt door Jeruzalem.......'
    Ik denk dat als je op you tube zoekt en de titels van de liedjes van Lydia intypt je ze wel terug vindt!

    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nou dat 's morgens lezen vind ik knap hoor, hier gaan (nog) geen kinderen naar school maar voor schooltijd gaat mij geloof ik niet lukken!

    Hij kweam bij ons heel gewoon....is trouwens een prachtig lied!!!!

    BeantwoordenVerwijderen