dinsdag 1 maart 2011

vasten met je kinderen

voor vandaag een tekst van Judith
op mijn verzoek heeft ze beschreven hoe ze met haar gezin de vastentijd
de afgelopen jaren heeft vormgegeven

misschien herken je dit wel
of heb je zelf nog andere ideeën of voorbeelden
reageer gerust!
hier onder deze blogpost
of via de mail


De afgelopen jaren, toen de kinderen de basisschoolleeftijd hadden,
hebben we de vastentijd op de volgende manier vorm gegeven.
Met de kinderen kozen we een goed doel uit;
bijvoorbeeld de SGJ, Open doors, Leger des Heils, het voedselloket etc.
Voor dit doel gingen we sparen.
Ieder mocht op zijn manier een bijdrage leveren.
We legden de kinderen geen verplichtingen op, ze hadden een eigen keus.
Maar we maakten hen wel bewust en gaven zelf het goede voorbeeld.

Via pictogrammen lieten we zien hoeveel je per 'actie' kon sparen.
Geen boter op je brood was 0,10 waard. Een snoepje overslaan 0,40.
Zo hadden we allerlei spaaracties bedacht gekoppeld aan een geldbedrag:
met de fiets naar school ipv met de auto (was 5 km fietsen),
geen alcohol door de week,
geen vlees,
een keer een broodmaaltijd ipv warm eten,
een avond geen tv kijken etc.

We hadden op de kijktafel een spaarpot staan
waarin de kinderen gelijk het verdiende geld in konden stoppen.
Zo visualiseerden we het.
Elke zaterdag telden we het geld en schreven het op.
Meestal spaarden we zo'n 60,- á 70,- per vastentijd.

De zondagen vallen bij ons niet in de vastentijd
en daarom pakten we dan extra uit.
Na de kerk een extra lekkere koek of taart
en de lunch sloegen we over. I
n plaats daarvan deden we "lekkere dingen".
( zo noemen de kinderen het nog. 'doen we vandaag nog lekkere-dingen'? )
Zo maakten we van de zondag een extra feestelijk dag.

Maar vooral Pasen werd dan extra speciaal.
We leefden er echt naar toe.

Nu vieren we het meer met acties en sparen niet meer per activiteit.
Wel doneren we een bepaald bedrag aan een goed doel.
We proberen de oudsten wel tot een actie te bewegen, maar nog steeds niet als verplichting.
Maar we vragen hen wel om na te denken om na te gaan waar zij aan "vast" zitten.
Nou, je raadt het al: gamen en chatten.
Zij gaan proberen om een vaste dag per week dat niet te doen.
Die gedachte alleen al vinden ze moeilijk, maar ze gaan het wel proberen.
We doen ook dingen voor elkaar en voor onze omgeving.
Sturen kaarten, geven bloemen weg, gaan op bezoek bij mensen die dat nodig hebben.
Maar we minderen ook:
geen alcohol, een keer geen vlees, een keer geen warm eten, korter douchen, tv uit, etc.

Voor het bijbelleesrooster heb ik flink moeten zoeken
om iets passends te vinden voor aan tafel.
We gaan nu over op het dagboekje van Reinier Sonneveld, Vliegende boom.
Daaruit kiezen we de weken met de thema's dat passen bij 'Hoop' en vasten.

Zelf heb ik 4 gedichten/ liederen uitgekozen van Huub Oosterhuis.
Die heb ik op een vel papier geplakt en die hang ik in de wc.
Klinkt een beetje raar, maar daar kan je ook heel mooi overdenkingen hangen.
Iedereen zit daar te zitten en heeft tijd om te lezen :-)
Het werkt al jaren goed.
Als ik daar een bekend lied op hang, dan hoor ik vaak een van ons dat lied zingen.....

Daarnaast heb ik bij de PKN de brochure van het symblisch bloemschikken gekocht.
Elke week maak ik een bloemstuk voor thuis.
De gedichten die erbij horen staan dan in een fotolijstje naast het bloemstuk.
Dit ligt dus allemaal klaar.

Mooi vind ik het wel dat de start van de vastentijd gelijk valt met biddag.
We branden ook kaarsen.
Elke week eentje minder, dus het omgekeerde als bij advent.

De jongste van 8 jaar, eet drie keer in de week samen met mij alleen (tussen de middag).
Met haar volg ik een knutselkalender, ook via de website van de PKN gekocht,
ook een soort bijbelleesrooster met een puzzel erbij.
Dit is voor haar leuk, voor de anderen te simpel.
Daarom lossen we het zo op.
Zo krijgt iedereen de aandacht die hij nodig heeft.

In mijn omgeving probeer ik mensen warm te maken voor de vastentijd.
Onze bijbelstudiegroep gaat het ook eens proberen.
Ook een paar vriendinnen gaan het proberen.
We houden elkaar op de hoogte van het wel en wee,
zo steunen we elkaar om door te zetten.



hierbij nog een filmpje van 2 rooms katholieke jongeren
die vertellen over vasten
hoe ze het doen
waarom ze het doen


misschien herken je niet alles
maar wat ik wel herken:
vasten doe je
om jezelf meer naar de achtergrond te plaatsen
en God en de ander meer op de voorgrond
je oefent jezelf
in de dingen die écht belangrijk zijn

1 opmerking:

  1. Hoi Janneke,
    Ik heb je leesrooster compleet ontvangen! heel erg bedankt, wat een mooi uitgebreid document. Daar gaan we zeker mee aan het werk.

    en.. ik ga jou een award, zie mijn blog ;)

    BeantwoordenVerwijderen