donderdag 8 september 2011

oproepje!

het blad waarin ik schrijf
heeft binnenkort een bijzonder nummer;
samen met een blad van een andere kerk

nu vind ik samenwerking tussen kerken
alleen maar positief
dus ik werk er graag aan mee

en al helemaal vanwege het thema: FAMILIE

ik ben gevraagd
(oké; ik heb mezelf aangeboden;)
om een artikel te schrijven
over huiselijke eredienst
spiritualiteit in je gezin - zeg maar...

daar gaat het op mijn weblog natuurlijk geregeld over
ik heb er dus veel zin in om wat gedachten op een rijtje te zetten


maar...
daarbij kan ik jouw hulp goed gebruiken!

- waar moet het over gaan?
- wat zijn vragen die jij rond spiritualiteit in je gezin hebt?
- hoe doe jij het? samen met je geloof bezig zijn...
- heb je tips?
- heb je moeilijke momenten?
- wat wil je weten en wat wil je delen?


als je reageert (ofwel bij de reacties, danwel in een aparte mail: jannekeniemeijer [at] hotmail [dot] com) geef dan even aan of ik die reactie ook in het artikel mag gebruiken...


alvast hartelijk dank!

12 opmerkingen:

  1. Wat leuk!
    Toen ik de oproep las (of eigenlijk van mijn vader hoorde, hij zit in de redactie van 'Opbouw'), moest ik gelijk aan jou denken.
    En nu heb je jezelf aangeboden, geweldig.

    Ben benieuwd hoor.

    Annerieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geweldig zeg! Zet je het artikel daarna ook op je blog? Wij beginnen de dag altijd met Spreuken. Spreuken heeft 31 hoofdstukken, dus kozen we vandaag Spreuken 9 uit. Uit dat hoofdstuk kiezen we één spreuk en die bespreken we met elkaar.

    's Middags lees ik met de kinderen uit het boekje Bijtje B van de IBB. Daarin staat een stukje uit de bijbel, een liedje, een tekst en vaak een opdrachtje, rebus oid.

    's Avonds hebben we bijbeltijd. We lezen samen uit de bijbel en mn man vraagt dingen over het gelezen stukje aan ons. Daarna oefenen we de bijbeltekst van de week (die ik vaak uitbeeld op onze viertafel >> idee van jou!!) en daarna lezen we een artikel(tje) uit de ned. geloofsbelijdenis en zingen we met elkaar liederen en de kids gebruiken daarbij van die kindermuziekinstrumenten. Daarna bidden we een soort kringgebed, waarbij mijn man altijd begint en we soms afsluiten met een zingend gebed. 's Avonds lees ik met mn oudste dochter uit de bijbel en bidden we samen. Eén keer per week hebben we een gezinsavond (nog in de opstartfase) en daar gebruik ik het boek gezinskist voor familieavonden van de site pastorale counseling.org voor.

    Verder zou ik graag meer willen weten over de rol van de man in de 'huisgodsdienst'. Hij is de priester van het gezin en hoe moet hij die rol vervullen en zijn gezin in geestelijk opzicht leiden?

    Succes met schrijven, het gaat je zeker lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben bijzonder verrast door de hoeveelheid huiselijke eredienst in het gezin van Marjolein. Lieve help, daar komen wij lang niet aan!
    's Ochtends lezen we uit de Bijbel, we zijn sinds kort bij het begin begonnen, dus nu bij Noach. Dat doen we uit de NBV, dus met regelmaat check ik even of de kinderen het begrijpen en dan praten we er even over door. Tussen de middag lezen we uit de kinderbijbel (behalve als de kinderen op school eten). Maar dat is altijd haastig omdat we slechts een uur hebben om naar huis te fietsen, te eten en weer naar school te fietsen.
    's Avonds lezen we volgens het rooster van het Nederlands Bijbelgenootschap. Daar praten we soms ook even over door. Daarna eindigen we met een kringgebed.
    Bij het naar bed brengen blijft het bij een liedje zingen/bidden en met onze oudste (8) bidden we af en toe. Dat kunnen we met de tweede ook zo langzamerhand wel gaan doen.
    In het weekend is er wat meer tijd voor al deze dingen en dan zingen we ook wel eens. Maar we bespelen zelf geen instrumenten, dus het repertoire blijft wat beperkt.
    Verder praten we natuurlijk veel over allerlei dingen die de kinderen tegenkomen, zoals eergisteren nog over wat eigenlijk boze geesten zijn.

    Ik vraag me ook wel af of je perse iedere dag een soort van huisdienstje moet organiseren. Het kan ook wat veel van het goede worden. Op school wordt er ook de hele dag door gebeden en gezongen en zijn er bijbelverhalen. En op zondag is er dan nog de kinderbijbelclub e.d. Kun je je kinderen overvoeren met georganiseerde geloofszaken?
    Ik voel er meer voor om het in de praktijk van elke dag expliciet te maken. Dus dingen die voorvallen relateren aan bijbel en geloof. Waarom staat er een soldaat voor op de krant? Waarom mogen we een film niet zien? Wat moet ik doen als er een kind op school telkens niet meedoet (dit lijkt een simpele, maar dat is het niet omdat het vaak om kinderen gaat die moeilijk zijn in de omgang). Etcetera.
    Uitleggen waarom je als vader en moeder keuzes maakt.

    Dat de man de priester van het gezin is heb ik nog nooit gehoord. En wat is de vrouw dan?

    Ik ben nu al benieuwd naar je artikel!

    Hartelijke groeten,
    Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'k ben heel benieuwd naar de leeftijden van jullie kinderen, Marjolein en Renate?

    Mijn zoon is 5, mijn dochter net 4. We hebben een tijdje geprobeerd om na het avondeten uit het 'dagboek voor kleine schatjes' te lezen, maar dat was niet echt een succes, het kwam gewoon niet over. We waren 'uitgelezen' in 'mijn eerste bijbel' van de Vuurbaak en hadden nog geen alternatief. Nu zijn we begonnen in 'De bijbel voor jou' en ze luisteren weer ademloos. Deze bijbel geeft ook echt extra 'geloofsinformatie' en daar waren ze echt aan toe. Ik ben wel van plan om het dagboekje weer op te pakken, misschien 's avonds bij het slapengaan.

    Soms doe ik op zondagmiddag iets knutseligs, we zijn een tijd terug begonnen met het project 'de vruchten van de geest' (te vinden op deze site...), dat viel wel erg goed uit. Maar ik merk dat ik het wel heel lastig vind om er zoveel energie in te steken. Een kijktafeltje wil ik bijv. ook al heel lang maken, maar dat komt er steeds niet van. Eens weer bezinnen op geloofsopvoeding geeft misschien ook weer inspiratie en motivatie!

    groetjes, annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Janneke, ik kijk vaak even op je site, maar eigenlijk doe ik er weinig mee. Ik wil vaak wel van alles, maar het komt er zo vaak niet van, en ik vind het ook wel lastig om zo bewust met geloof bezig te zijn (ben er niet in opgegroeid, mijn man wel).
    Maar aan de reacties te zien doet iedereen er nog al veel aan. Renate, jij ook hoor ;)
    Mijn kinderen zijn 7 en 5. Annemarie, jouw kinderen hebben ongeveer dezelfde leeftijd als mijn kinderen. Ben op zoek naar een goede kinderbijbel.. 'De Bijbel voor jou' is een goede voor kinderen van die leeftijd?

    Groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Inge,

    Ja, 'de bijbel voor jou' kan ik absoluut aanraden. Zeker voor 7 en 5. En ik kan me voorstellen dat het voor jouzelf ook prettig kan zijn, als er dingen wat extra worden uitgelegd en toegepast in de verhalen, als jij er zelf niet in opgegroeid bent. Dat dat je helpt om de woorden te vinden zeg maar.
    Een bijbeltip die ook absoluut niet mag ontbreken is 'de bijbel, het boek van Jezus' door Sally Lloyd Jones. Ik geloof dat Janneke er al eens over geschreven heeft. Echt prachtig, hoe in elk verhaal toegewerkt wordt naar de Here Jezus.
    Voor mijn kinderen is deze bijbel nog wat te moeilijk, maar het is zeker de moeite waard om hem eens in te kijken, voor jezelf ook héél mooi om te lezen! (bij ons staat hij ook in de bieb!)

    groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Inge,

    Ik vind de kleuterbijbel van Anne de Vries echt een aanrader! Zó mooi, zó liefdevol.. (onze kids zijn bijna 7, en 5)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. dag dames ;)
    voor peuters zou ik zeggen: de kijkbijbel of de bijbel van marijke ten cate.
    voor kleuters vind ikzelf de bijbel van anne de vries inderdaad erg compleet. soms wel erg ingekleurd; maar daar kun je zelf wat anders lezen. de bijbel voor jou wordt ook veel gebruikt.
    voor schoolkinderen vind ik de bijbel van sally lloyd jones erg fantastisch!

    er is onderscheid tussen mooie bijbels met niet veel verhalen (kijkbijbel, marijke ten cate, sally lloyd jones) en meer complete bijbels (anne de vries, mary batchelor).

    doe dit eens:
    - leen een bijbel van de bieb
    - leen in je kerk onderling bijbels uit
    - zoek op marktplaats

    wij geven ons kinderen elk jaar met kerst een kinderbijbel zodat we een grote hoeveelheid hebben en vaak kunnen kiezen / switchen

    ik ben benieuwd naar jullie andere ideeën!

    groet, janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, ik ben ook dól op kinderbijbels.. Onze verzameling wordt ook elk jaar 'n beetje groter. Mooi vind ik dat, want elke kinderbijbel heeft weer zijn eigen 'kracht', he.
    En een Bijbel uit de bieb lenen doen we inderdaad ook wel eens. Handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Janneke,

    Wij zijn erg enthousiast over de Gezinsbijbel (nu OT en NT voor €25,00 bij de IBB), er staan veel verhalen in, maar ook leuke creatieve verwerkingen (knutseltips, maar ook doordenkertjes, weetjes etc. dan hoef je het niet allemaal zelf te verzinnen). De verhalen zijn wel vrij lang (lastig voor de kleintjes, dus daarom lees ik vaak het zelfde verhaal de dag erna uit de peuterbijbel, zodat het beter blijft hangen). We lezen altijd na de warme maaltijd aan tafel uit de bijbel. Daarnaast werk ik ook regelmatig met thema-projectjes. We hebben de afgelopen weken "vissers van mensen" gedaan. We doen dit project een paar dagen (met verschillende creatieve verwerkingen), leren een lied wat bij het thema past, knutselen, doen toneelstukjes e.d. zodat de verhalen beter blijven hangen.
    Daarnaast zijn er natuurlijk ook de 'ad hoc' momenten. Als er iets speelt, praten we daar over door en bidden er meteen voor. Ik merk zelf dat juist deze momenten het beste (bij de kinderen) blijven hangen.
    Ik denk dat kinderen zich ook erg spiegelen aan jou, als ouder. Hoe ziet je relatie met God er uit in het leven van alledag? Betrek je Hem in alles wat je denkt, doet en voelt? Dát is wat ze zien... Daarom geloof ik dat je als ouder het allereerst zelf moet investeren in je eigen relatie met God. Zoals in een vliegtuig bij zuurstofgebrek, je eerst je eigen zuurstofmasker op moet doen en pas dán die van je kind... Want als je zelf geen 'zuurstof' meer krijgt kun je je kind niet helpen.

    Ik ben benieuwd naar je verhaal, zet je het ook op je blog?

    Veel zegen,

    Esther Pots

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi moeders :)

    Bedankt voor de vele bijbeltips! Ik kom wekelijks in de bieb maar heb nog nooit gekeken naar bijbels, had de link bijbels-bieb nog niet gelegt. Ga er zeker even kijken!
    Janneke, wat ik vaak lastig vind bij 'geloofsopvoeding' is een stukje schaamte. Ik vind die tafels met spulletjes bijvoorbeeld erg mooi, maar zou het zelf nooit doen. Ik denk dat dat met schaamte te maken heeft. Alsof geloof dan bijna een te grote rol gaat spelen. Schaamte is dan vooral tegenover familie en vrienden die niet geloven.

    Groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou Janneke, ik ben wel bezig zeg. Wat ik ook wel een punt vind is de rolverdeling m/v in geloofsopvoeding. Bij ons heb ik het gevoel dat ik dat moet gaan oppakken (maar ik doe dat niet echt). Ik ben benieuwd hoe het bij jullie, Janneke en de andere moeders :)is..

    Groet, Inge

    BeantwoordenVerwijderen