donderdag 10 mei 2012

dank je, mama!

zondag is het moederdag
wij zijn dan voor een feestje bij mijn schoonfamilie
geen tijd om mijn eigen mam te knuffelen dus

vandaag ruim ik hier wat tijd in voor moederdag
niet voor mezelf
maar voor mijn mama

om eens hardop te zeggen: dankje mama!

1. dankje mama, dat je ruimte in je leven maakte toen ik kwam
ik mocht er zijn
ik werd welkom geheten
dankje mama, dat je al die jaren ruimte voor me bent blijven maken
toen ik een baby was
maar ook een kleuter, met verhalen van school
als schoolkind, en later als puber
altijd was je er
daadwerkelijk
en nu nog
ik kan je bellen, bij je aan tafel komen zitten
ik word nog steeds welkom geheten

2. dankje mama, dat we altijd blijven praten
dat je altijd benieuwd bent hoe ik denk
dat we zulke enorme gesprekken kunnen hebben



omdat jij niet stil bent blijven staan

3. dankje mama, voor je humor
wat heerlijk om samen met je mama te kunnen lachen!
om die gekke kindergrapjes
of om iets heel geks dat gebeurt
jij voelt je nooit te groot om in lachen uit te barsten!


4. dankje mama, voor je relativeringsvermogen
van jou heb ik nuchterheid geleerd
en realisme
met mijn romantische en idealistische inslag
is dat juist goed!

5. dankje mama, voor het voorlezen
al viel je zelfs soms bijna in slaap ;-)
de beste plek is lekker tegen mama aan op de bank
met een mooi boek
of altijd weer die kinderbijbel door
dank je voor je vasthoudendheid daarin

6. dankje mama, dat je oma bent voor mijn kinderen
je hebt je hart voor ze opengesteld
je huis
je leven
je maakt grapjes met ze
wiegt ze op schoot
en leest ze natuurlijk voor
als ik ziek ben, reis jij het halve land door
om met mijn meisje het uitje van de peuterspeelzaal te kunnen doen!


7. dankje mama, dat er een papa en een mama in mijn leven zijn
dankje voor de toewijding in je huwelijk
echt een voorbeeld voor mij


8. dankje mama, voor je principes
als je iets echt belangrijk vindt, dan ga je ervoor
maakt niet uit wat iedereen zegt
soms voelt dat eenzaam en helemaal niet leuk
maar je hebt me wel geleerd erover na te denken
en te kiezen welke principes je wilt hebben

9. dankje mama,
dat je mijn gasfornuis schoonmaakt als je bij me bent
want die is immer een gore bende ;-)

10. dankje mama om wie je bent!
ik ben blij, dankbaar en trots dat jij mijn mama bent!

liefs, Janneke




welke 10 dingen van dank zou jij
tegen je mama willen zeggen?






doe mee met The One Thousand Moms Project van Ann Voskamp
om met Moederdag iets moois over je moeder te zeggen
jouw woorden van dank
die via Compassion iets goed teweegbrengen aan de andere kant van de wereld
lees hier meer en hier

5 opmerkingen:

  1. Heel mooi geschreven Janneke!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een Ode aan je moeder. Prachtig. Ik ben denk ik niet zo origineel. Ik ken mijn moeder ook niet zo goed. Er zijn zeker dingen die ik mooi vind aan haar. Toch ook een beetje moeilijk omdat ik als kind als moest moederen. Omdat zij vaak psychisch ziek was. Tien dingen. Wel veel, maar als ik diep nadenk zal ik er vast wel aan komen. Terwijl ik dit opschrijf schaam ik me een beetje. Ik hou gewoon van haar zoals ze is.

    Die ene foto, dat je moeder zo lacht is echt een unieke foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat mooi!!!
    dit is de 1e moederdag zonder mijn moeder,
    en dat is een heel raar /naar gevoel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Janneke,

    Heel mooi, zo als je dat benoemd
    Mijn moeder is 19 jaar ziek geweest,
    Ze genoot zeker van Janneke als Eerste klein kind
    en van Stephan als tweede,
    Maar nu ze er niet meer is, en dit al weer de 4e moederdag wordt zonder mn moeder, IK mis haar verschrikkelijk net als mn vader.
    En zie elk jaar, weer tegen op Moederdag zonder mijn mijn eigen moeder.

    Fijn dat je weer een blog schrijf,
    Ik geniet er steeds weer van

    liefst arina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik had een goede band met mijn moeder en ze heeft in roerige tijden veel voor ons hele gezin betekend. Nu ze al vijf jaar geleden overleden is denk ik nog wel eens heb ik haar wel genoeg gewaardeerd en dat ook laten merken? Dus heel mooi Janneke om je dank en waardering zo expliciet te verwoorden!

    BeantwoordenVerwijderen