zondag 5 mei 2013

vrijheid


wat is er mooier
dan bevrijdingsdag
op zondag? 

met de kinderen naar de kerk
op de fiets
vrolijke kleuren
wapperende blonde haren
voor me

volle buiken
vrolijke ogen

in de kerk was onze oude zuster van der woude
ze vertelde in de dienst
iets van haar verhaal 
over de vrijheid
(haar boek kun je hier bestellen) 

het grootste verjaardagskado dat ze ooit kreeg

hoe ze in het voorjaar van '45
het geluid van schieten hoorden
en zo blij ermee waren! 
jongens van overal op de wereld
die naar europa kwamen 
om te vechten
voor de vrijheid 
van mensen
die ze niet eens kenden... 
wat een offer! 

hoe ze aardappels aan het schillen was 
en opeens een tank voor zich zag
en dat ze ...
vooral zo verschrikkelijk blij was! 

vrijheid als groot geschenk

wat was ik blij dat ik er was vanmorgen
dat mijn kinderen bij me waren

ik ben eigenlijk altijd tegen het zingen van het wilhelmus in de kerk
in de kerk is ons vaderland hemels (vind ik)
couplet 1 zing ik dus niet altijd mee (oei, bekentenis ;-)

maar nu zongen we
na het verhaal van onze oude zuster
couplet 6 van het wilhelmus
prachtig! 
ik heb uit volle borst meegezongen
en zag mijn twee blonde kinderen 
ook meezingen
ontroerend!

later keken ze nog een klokhuis
over de tweede wereldoorlog

keken met lief
een platenboek
over de tweede wereldoorlog 


en maakte een tekening

die gaan we naar onze zuster opsturen




we lazen in de kerk samen psalm 124
over de vrijheid die God geeft

natuurlijk is onze geestelijke vrijheid
de grootste die we bezitten
lees het boek handelingen maar: 
in hoeveel onvrijheid
de apostelen getuigen van grote geestelijke vrijheid
en blijdschap

maar...
leven in een vrij land
is toch ook wel iets om dankbaar voor te zijn!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten