zondag 29 december 2013

ik wens gerechtigheid...

ik wens gerechtigheid...


Ik wens Gods gerechtigheid en vrede
voor de vrouwen en kinderen 
die ik in Jordanië tegenkwam, 
vluchtelingen uit Syrië. 

Ze verlangden er zo naar 
om weer in hun eigen dorp te wonen, 
onder hun eigen boom te zitten. 

Maar ze moesten vluchten 
en hebben vaak afschuwelijke dingen meegemaakt. 
En hun mannen –
die vechten aan de kant van de islamitische rebellen. 

Het is wel duidelijk geworden 
dat Gods gerechtigheid en vrede 
niet door deze rebellen op aarde zullen komen. 

Juist daarom is het nodig 
 dat God ingrijpt, 
dat ben ik door de oorlog in Syrië weer beter gaan begrijpen. 

Ik ben er ook naar gaan verlangen. 

Niet alleen voor mezelf, 
ik zit aan de luxe kant van de meeste oorlogen en conflicten. 

Maar voor die vrouwen 
die niet op de foto durven, bang voor represailles. 

Voor die tienermeiden 
die de hele dag binnen moeten blijven. 

Voor die kleine jongens 
die bij elke knal van een auto weer aan het schieten worden herinnerd. 

Voor hen hoop ik op Gods gerechtigheid en vrede. 

Als alle volken naar Gods heilige berg mogen komen en daar het recht zal stromen als water. 



* * *

in de reformatie,
het (kerkelijke) blad waarvan ik redacteur ben
verscheen deze kerstweek
een themanummer
over gerechtigheid

oa nog naar aanleiding van goot500

maar ook omdat kerst
veel met gerechtigheid te maken heeft

lees de lofzang van maria er maar eens op na
heersers stoot hij van hun troon
en wie gering is geeft hij aanzien.
wie honger heeft overlaadt hij met gaven,
maar rijken stuurt hij weg met lege handen.
[lukas 1,52-53]

in dat nummer schreven we 
als redacteuren ook allemaal een wens
voor 2014

niet voor onszelf -
we wensten gerechtigheid
voor anderen

mijn wens, was bovenstaande tekst. 

meer over womenforsyria kun je hier lezen
en natuurlijk kun je (nog even snel) geld overmaken
voor deze verborgen ramp

Geen opmerkingen:

Een reactie posten