dinsdag 28 januari 2014

top tien zelfmakers - deel 2

een paar weken geleden
schreef ik over 5 zelfmakers:
dingen die je prima zelf kunt maken

je bespaart er geld en afval mee
en het is meestal veel gezonder

nu de rest:

5. wasmiddel


dat is echt geweldig!
scheelt veel geld
en vervuilende ingrediënten

ik koop aleppo zeep bij de turkse supermarkt
dat rasp ik
dan met soda
en een paar drupjes lavendel olie (van de tuinen)

en klaar!

ik gebruikte het recept van green evelien
maar paste het toch wat aan
bij mij werd het met geen mogelijkheid dik
dus ik gebruik minder water

voor de 30graden was gebruik ik alleen aleppo zeep
en lavendelolie
de soda bleekt dan toch teveel








ik vind het prima werken!



het ruikte lekker
en met wat azijn in de machine erbij
heb je ook geen wasverzachter meer nodig!

6. vega-balletjes

daar heb ik wel eerder over geblogd

ik zou zeggen: gewoon proberen!

peulvruchten weken & koken
of uit blik gebruiken

mengen met kruiden en door ei / paneermeel rollen
in de olie bakken

en klaar!





ik vind dat er buitengewoon veel toevoegingen zitten
in de vega producten die je in de supermarkt koopt
ik maak het dus liever zelf!

7. haren knippen

mijn dochter en ikzelf hebben lang haar
rechte lijn dus




ik heb bij de drogist een goede kappersschaar gekocht
en ik knip die rechte lijnen gewoon zelf
(en mijn lief bij mij ;-)

scheelt toch mooi een paar tientjes per jaar

ik knip boaz ook wel zelf
de kapper doet het beter
maar het is prima overleefbaar
en ik kan het best 2x per jaar naar de kapper laten gaan
vind ik... ;-)

8. koekjes en taarten

ik probeer zo weinig mogelijk koek
in de winkel te kopen

dat betekent vaker zelf bakken
of de kinderen fruit geven ;-)






op zondag vers gebak
vinden wij heerlijk!

en is vaak helemaal niet moeilijk

het is wel handig een paar favo recepten te hebben
boterkoek, appelplaatkoek en kokoskoeken bijvoorbeeld
makkelijk gemaakt en altijd lekker!

9. kraamkadootjes

natuurlijk is het leuk om als kraamkadootje iets te kopen
een rompertje
of een leuk pakje
een mooi boek
of een tijdschrift voor de moeder

maar zelfgemaakte kraamkadootjes zijn ook wel érg leuk

bijvoorbeeld een slinger met naam








je kunt 'm maken van oude lapjes
en met vilt naai je de naam erop

elk jaar kan de slinger weer gebruikt worden!

het kost natuurlijk even tijd
maar het is wel bijzonder en persoonlijk

je kunt ook denken aan een handdoek
met geborduurd randje

een doekje met lintjes

of een rompertje versierd met textielstift

10. pastasaus, soep, ovenschotels, rijstgerechten

ik merk dat mensen vaak voor pastasaus en ovenschotels, voor rijstgerechten en soep
pakjes en zakjes kopen

nergens voor nodig!






investeer in een goed kookboek
favoriet een paar recepten op internet
koop een basisvoorraad kruiden
en probeer het gewoon!

als je leest wat er allemaal in een pakje / zakje zit
wil je liever puur natuur
(denk ik)

in mijn ervaring kost het niet meer tijd
kost het minder geld
en het is gezonder
bovendien proef je de smaken veel beter
dus het is ook nog lekkerder


2 opmerkingen:

  1. De wekelijkse topper rond etenstijd is hier de 'geen-gezeur-pasta'. Spaghetti/macaroni of weet ik wat voor Italiaanse deegwaren met een saus van 400 gram rundergehakt, 1 pak gezeefde tomaten, 1 courgette (op laag vuur bakken en dan pureren met de staafmixer) met een bouillonblokje en wat Italiaanse kruiden. Voor mijn man en mij maak ik in een apart pannetje iets lekkers met veel ui, knoflook. paprika en wat er verder nog in de groentela ligt eventueel met een scheut wijn erdoor. Het valt me steeds meer op hoe ontzettend zout kant-en-klaar-producten zijn :(.
    Vera van Haarlem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om te lezen. Hier ook op weg met bewuster omgaan met dingen. Er wordt amper uit zakjes en pakjes gekookt en gebeurt dit wel eens dan de varianten zonder toevoegingen, alleen kruidenmix. Wassen doe ik dus grotendeels met wasnoten. Maar ben ook nieuwsgierig naar jouw variant. En mocht je nog eens recepten inspiratie nodig hebben. Hier ook het e.e.a. aan kookboeken in de kast staan. Een kappersschaar had ik ook aangeschaft, maar die ligt te niksen....durf niet goed. Hier dus op weg maar er valt nog meer aan te passen en te bezuinigen. Leuk om je arikel dus te lezen ter inspiratie. Groetjes, Bouwiena

    BeantwoordenVerwijderen