zondag 23 maart 2014

houd je van Hem?

“Teken jezelf eens. 
Waar zou jij staan? 
Hoe zou jij kijken?”

Als ik die vraag aan de vrouwen van de Bijbelstudie stel, beginnen ze altijd te kreunen. Want ze kunnen natuurlijk helemaal niet tekenen. Dat weet ik toch wel? Ik blijf onverbiddelijk. Volgens mij kunnen ze het prima. En ik zie inderdaad een paar kunstwerkjes verschijnen. Maar nog belangrijker: het gaat er nu helemaal niet om of je goed kunt tekenen. Het gaat erom dat je positie inneemt – in deze geschiedenis.

Het is een bijzondere geschiedenis: de vrouw met de dure olie en de mopperende discipelen. En dan de woorden van Jezus. Soms kun je een verhaal beter begrijpen te vragen: wie is de hoofdpersoon van dit verhaal? In de verhalen over Jezus wijst iedereen dan natuurlijk naar Jezus. En meestal is dat terecht. Het bijzondere van dit verhaal, is dat Jezus zelf een andere hoofdpersoon aanwijst. Jezus is in dit verhaal degene die de eer van de zalving ontvangt. En Jezus is het langst aan het woord. Maar Hij zegt: je moet op háár letten! Je moet haar verhaal blijven doorvertellen en blijven benoemen wat zij deed!


deze week staat mijn binnenkamer
op de website van sestra

lees hier verder... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten