zondag 1 februari 2015

veertig dagen tijd in je gezin


als januari ten einde loopt
begint het jaar goed op stoom te komen.

en misschien heb je je eerste gedachten
al wel laten gaan over lijdenstijd.

op woensdag 18 februari is het aswoensdag:
de start van de lijdenstijd.

dan beginnen de 40 dagen nadenken over Jezus
over het leven dat Hij afstond
het leven, dat Hij ons geeft.

ik probeer daar meestal aandacht aan te besteden in mijn gezin:
als je het ritme van de kerkelijke feesten volgt,
besteed je met je kinderen
elk jaar
aandacht aan het hele leven en werk van Jezus.

rond Kerst is daar natuurlijk de tijd van Advent
toen was er een boekje dat je kon gebruiken.

voor de veertig dagen tijd zijn er ook allerlei mogelijkheden.
ik zou je vandaag willen wijzen op de scheurkalender van TEAR.
TEAR is een ontwikkkelingsorganisatie
die elk jaar een veertigdagenscheurkalender maakt:
elke dag een bijbeltekst en meditatie om te lezen.

dit jaar mocht ik voor één week de meditaties schrijven:
wat een eer!

en... wat nog veel bijzonder-der was:
we mochten vanuit Jente voor elke dag een kindermomentje schrijven,
voor het spiksplinternieuwe gezinsschriftje!

de meditaties van de scheurkalender zijn erg mooi,
maar vaak wel lastig voor kinderen.

nu ben ik er niet voor om alles altijd op kinderniveau te doen.
lees vooral de bijbel zelf en leer kinderen
die stapje voor stapje te begrijpen.

maar... daar kun je wel wat tips en opstapjes bij gebruiken.
en die vind je juist in het gezinsschriftje van TEAR & Jente!


ik zou zeggen: lees de scheurkalender
het is helemaal niet erg als je kinderen niet alles begrijpen.
ze zien wel dat dit voor jou belangrijk is!
en pak het gezinsschriftje erbij: om door te praten, een filmpje te kijken,
nog wat extra uitleg te krijgen.


je kunt 'm bestellen via www.veertigdagendelen.nl/jente

ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!




4 opmerkingen:

  1. Hoi Janneke wij hebben hem al in huis en vanaf 18 februari zal er geen ruzie zijn tussen de twee jongens omdat de een het blaadje van de scheurkalender Bijbel in Gewone Taal kan scheuren en de ander het blaadje van de Tear kalender ;-) Bedankt voor alle inspiratie die je er in hebt gestopt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Janneke, bedankt voor de tip! Kan ik ook als niet-abonnee ergens het schriftje van Jente krijgen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gezina, ja hoor, natuurlijk! Gewoon op de link klikken en bestellen!

      Verwijderen
  3. Ik was net aan het kijken of je niet toevallig ook al een 'Paas/40-dagentijd-boekje had gemaakt.. In de adventsperiode hebben we 'We zien hem dichterbij komen' gebruikt en dat beviel goed. Maar deze tip is ook welkom, bedankt!

    Groet,
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen