donderdag 24 september 2009

opvoedingsclub: gastblog bert reinds!

(misschien heb je de afgelopen week iets gelezen over het nieuwe boek van orthopedagoog Bert Reinds, voor mij vooral bekend van zijn columns in Visie. ik werd erg enthousiast van alles wat ik over zijn nieuwe boek las en heb hem gevraagd voor een gastblog op jannekes jolige wereld. hieronder volgt deel 1, binnenkort deel 2
zelf ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen met opvoedingsclubjes / kringen...)


Gastblog van Bert Reinders:

Toen Willemien (mijn vrouw) en ik onze eerste kinderen kregen hadden wij het verlangen onze opvoedingsperikelen te delen met collega ouders. Na wat zoekwerk gingen we met twee andere stellen aan de slag. We kwamen maandelijks bij elkaar. Hadden thuis ons huiswerk gedaan en tijdens de bijeenkomst deelden we onze bevindingen. Er werd geschuurd en geschaafd, soms prettig soms confronterend. Maar steeds na afloop was de conclusie: Dit was weer goed. We ontdekken dat zonder wrijving er geen glans komt. Later werd met name Willemien actiever in het opzetten van (vrouwen-moeders) kringen met deze insteek.

Met die ervaring kijkend naar de jonge generatie opvoeders ontstond het verlangen om weer zoiets te creëren. Echter een goed instrument vond ik niet! Dus dan zelf maar een boek gaan schrijven.

Het boek: wehebbenallemaalwat.nl heeft niet de moeite van het opvoeden als insteek. Ontspannen, ontdekken dat opvoeden leuk is dat is de toon. Genieten van de ontwikkelingsprongen die je kinderen maken naar volwassenheid en vooral merken dat jezelf ook groeit in volwassenheid. Echtheid als basis in dit proces in plaats van perfectie.

Toen de Here God jou als opvoeder een kind schonk gaf Hij daarbij een gereedschapskist met opvoedingstools. Deze mag jij, de eerste deskundige in het leven van je kind, gaan ontdekken en gebruiken.
Wat is het dan ontspannend wanneer collega opvoeders meekijken, meedenken, mee adviseren zodat je (opvoeders)gereedschap ten volle wordt gebruikt.

Samen opvoeden, want twee weten meer dan een. Elkaar pedagogisch de voeten wassen in plaats van de oren. Want ook voor het opvoeden geldt: Wil je snel gaan ga alleen, wil je ver ga dan samen!
Zie het als een onderhoudsbeurt voor je gezin. Niet omdat er problemen zijn, maar om ze te voorkomen.

Mijn verlangen is om meer verbondenheid en gemeenschapsbesef in onze samenleving te krijgen. Het opvoeden van onze kinderen is een prachtig gemeenschappelijk vertrekpunt voor dat doel. Daarom dit ‘instrument’ voor persoonlijk gebruik maar vooral ook om met andere opvoeders te bespreken. Dus: Start een opvoedingsclubje, leer van elkaar, want: We hebben allemaal wat!
En heb je vragen mail me: Bertreinds@meandmyhouse.nl Ben je nieuwsgierig bezoek de site http://www.wehebbenallemaalwat.nl/
Wil je het boek kopen, dan kan via de site. En natuurlijk zou het prachtig zijn dat jij met een stel collega opvoeders een opvoedclubje begint. Mocht je meer over mijn werk willen weten bezoek dat de site van mijn praktijk:
http://www.meandmyhouse.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten